Projektbeskrivelse
Projektplan for Fremtidens = Nutidens Børnebibliotek i Gentofte Kommune
PROJEKTEJER |
Kulturdirektør Lone Gladbo og bibliotekschef Pia Hansen |
|||||
PROJEKTLEDER |
Lotte Lykke Simonsen |
|||||
PROCESKONSULENT |
John Nørskov Hansen |
|||||
RESUMÉ |
Gentoftes Børnebiblioteker oplever et drastisk fald i antallet af udlån og besøgende. Et fald der med al tydelighed viser, at bibliotekerne står over for nye udfordringer, der fordrer nytænkning og brud med det traditionelle børnebibliotek. Et fald der kræver en massiv og koordineret indsats for at fremtidssikre børnebibliotekerne i Gentofte. Projektet skal ses i forlængelse af biblioteksstyrelsens rapport ”Fremtidens biblioteksbetjening af børn”.
|
|||||
OPGAVEN |
At fremtidssikre bibliotekstilbudet til børn i Gentofte Kommune Tre overordnede indsatsområder
|
|||||
MÅL |
– At udvikle og anvise et tidssvarende koncept for biblioteksbetjening af børn – At der etableres et forpligtende og samarbejdende netværk af børnebibliotekarer og andre nøglepersoner til løbende at drive og udvikle børnebibliotekerne – At inddragelse og synliggørelse af børnebibliotekarernes egne kompetencer er en afgørende parameter både i projektperioden og i tiden efter projektet – At de nuværende kompetencer samtidig udfordres og nye udvikles – At Gentoftes børnebiblioteker til en hver tid opleves af børnene som tidssvarende, indbydende, imødekommende, fleksible og inspirerende i indretningen |
|||||
SUCCESKRITERIER |
– Udvikling af koncept, der betyder en stigning i antallet af besøgende og udlån – Udvikling af netværksmodel med børnebibliotekarer og andre nøglepersoner – Et antal ansøgninger til Styrelsen for Bibliotek og Medier – En veldokumenteret projektmodning og proces, der gør projektet egnet til udfoldelse i centralbiblioteksregi – Katalog over eksempler på Best Pactice, der kan tilbydes som konsulentydelser til bibliotekerne i regionen |
|||||
INDSATSOMRÅDER |
→ Kompetenceudvikling → Indretning |
|||||
|
|
|||||
Ressourcer |
Navn |
Baggrund for deltagelse |
Forår 08 |
Fra 1/9-2008 |
||
Thomas Angermann |
Udviklingschefen deltager qua sin indsigt i biblioteksudvikling generelt samt perspektivet i at udfolde erfaringerne i centralbiblioteksregi |
0 timer |
8 timer |
|||
Lotte Lykke Simonsen |
Ledende børnebibliotekar deltager qua sin indsigt i børnebiblioteksvirksomhed generelt, men i særdeleshed grundet sin faglighed og kendskab til drift af børnebiblioteket og ledelse af børnebibliotekarer. |
0 timer |
8 timer incl. timer til projektledelse |
|||
Stine Wilms |
Børnekulturkonsulenten deltager qua sin indsigt i børnekulturelle aspekter og det at tænke børnebiblioteket som kulturinstitution målrettet børnene og deres voksne. |
4 timer |
8 timer (fra 1.10.08) |
|||
INTERESSENTER
|
– Bibliotekets brugere – Bibliotekets ansatte – Det politiske niveau – Centralbiblioteket – Involverede interessenter i forhold til eksempelvis indretning (IKEA) – Kulturinstitutioner og foreninger i lokalområdet – Andre? |
|||||
TIDSPLAN
|
Dato |
Opgave |
Ansvarlig |
|||
Forår 2008 |
Projektmodning |
Arbejdsgruppen |
||||
Primo sept. |
Kassationsprocessen afsluttes i alle filialer og på HB |
|
||||
18. september |
Møde med alle børnebibliotekarer – de fremtidige møder og temaer aftales |
|
||||
2. oktober |
Børnebibliotekarerne deltager sammen med arbejdsgruppen i landskonference for ”Fremtidens biblioteksbetjening af børn” |
Arbejdsgruppen |
||||
3. november |
Ansøgningsfrist Udviklingspuljen (Bibliotek og Medier) |
|
||||
Efterår 2008 |
– Strategi for børneafdelingers profiler herunder indretning – Børnebibliotekarernes kompetenceprofiler og ansvarsområder |
Arbejdsgruppen |
||||
Primo 2009 |
Plan for indretning af filialerne |
Arbejdsgruppen i samarbejder med hver enkel filial |
||||
Primo 2009 |
Indretning af filialerne |
Arbejdsgruppen i samarbejde med hver enkel filial |
||||
Forår 2009 |
Fokus på Børnebibliotekarernes betjening og formidling, kompetenceudvikling og ansvarsområder |
Arbejdsgruppen |
||||
Efterår 2009 |
Fortsat fokus på børnebibliotekaren Fokus på udvikling af kommunikationen |
Arbejdsgruppen |
||||
2009 |
Plan for gennemførsel af nødvendige organisatoriske og personalemæssige tilpasninger |
Lone og Pia |
||||
september 17, 2008 kl. 12:29 pm |
[…] er bloggen i luften Ud over dette første indlæg har John oprettet en permanent side her hvor projektbeskrivelsen […]